Защо се опъват трапези по гробищата?

  • 13 359
  • 107
  •   1
Отговори
  • София
  • Мнения: 1 324
Това се питам и не мога да си отговоря. Милостиня за "Бог да прости", упокойна молитва, жито, вино, свещи, цветя - ясно, но на това безумно ядене и пиене каква му е целта? То са меса, баници, сладки, соленки, мезета, безалкохолни, алкохолни... И друго - не е ли некролога известие за датата, мястото и часа на дадена панахида? Тези, на които има дълги сърцераздирателни поеми, а от долу пише само "от семейството", без нито дума за изнасяне на панахида, за какво са предназначени?

# 1
  • Мнения: 1 581
Всеки си изразява чувствата, както си намери за добре. На тебе какво ти пречи?!

Ако просто питаш, обичаят е такъв. Ама тонът ти - критично-назидателен, ми се струва неуместен  Stop

# 2
  • София
  • Мнения: 18 679
Такова чудо не съм виждала. На погребенията, на които съм била, е имало само жито, някакви дребни сладки, бонбони - раздават хората, да се "намери" за мъртвия. Ама меса, питиета, мезета и пр. сякаш не съм виждала Rolling Eyes
А некролога според мен е известие за самата смърт, не за часа и мястото на панихидата.

# 3
  • Мнения: 1 008
кльомба, когато губим близък човек ммъката
е много голяма,а болката разкъсваща.
Молитва се чете заради душата на починалия.
Сладките,соленките,житото и виното "се раздават",
защото мъртвият вече няма да може да ги вкуси.
Писала съм некролог със "сърцераздирателна поема",
няма да ти обясня защо и ти пожелавам никога да не
разбереш смисълът на такъв некролог.Но, все пак, той
е предназначен да извести смърт, а всеки решава дали да оповести
датата и мястото на панахидата,с оглед това дали панахидата да
бъде само от поканени или и случайните минувачи,прочели за
панахидата,могат също да дойдат.

# 4
  • София
  • Мнения: 1 324
Милостиня за "Бог да прости", упокойна молитва, жито, вино, свещи, цветя - ясно.
Самоцитирам се. Не си ме прочела правилно.

# 5
госпожо, считам за абсолютно ненужен какъвто и да било коментар за пищността на трапезата, защото в крайна сметка това са само пари на вятъра, човекът си е умрял така или иначе, но пък може живите да има да се показват колко са тъжни. то и с другите купони изхвърлянето е същото.

да не би на детските рождени дни, когато детето е на 2 години, е нормално да се правят панаири по детски кътове и да се канят цели катуни пияндета и какъв е кефът на рожденичето, това то едва ли може да го обясни.

същата показност

# 6
  • Мнения: 1 008
Извинявай,наистина не съм прочела
правилно.
Ако питането ти е за пищността на едно
такова тъжно събитие,то нямам обяснение.
Зная,че някога се е правело (а може някъде още
да правят така),но за мен е напълно излишен и
необясним банкет от този тип.

# 7
  • Мнения: 26
Всеки си изразява чувствата, както си намери за добре.


Егати чувтсвата да седне и да се наяде като прасе  Grinning, защото е точно така...
И аз това с опъването на голяма трапеза не го разбирам...

Скоро бях на погребение, та за чувствата сега.... много ти пука за дадения човек , след като питаш откъде си имал толкова пари да си купиш такова жилище  Laughing и колко още такива имаш..
Е, въпросната госпожа се наяде , напи, и къде получила необходимата, къде необходимата информация си замина.
Та толкоз по въпроса с чувствата ..

# 8
  • Galaxy 13197853088
  • Мнения: 2 392
това че има трапеза не означава да се освинят ....
традиция.

# 9
  • Мнения: 1 581
При всички положения човекът вече го няма. Но някои не могат да дарят органите му. Други купуват красив и много скъп ковчег. Други обличат мъртвеца в красиви и скъпи дрехи. Слагат много красиви и скъпи цветя. Слагат с мъртвия бижута. Богата трапеза сложена от близките е също такова нещо - израз на мъката им. Аз не мога да го осъдя това. И ако близките са си изразили мъката по този начин, аз ще си взема от храната им - това е израз на съпричастност. А дали ще я ям храната, дали ще се наплюскам като прасе или ще я хвърля в кофата вкъщи - си е моя работа.

Така го разбирам аз. Много хора го правят, просто защото така е прието. Но в такъв момент не съдя никого. Дългата поема на некролога е много хубаво нещо - да извадиш чувствата си наяве, болката, да се развикаш на целия свят. Не мога да съдя никаква проява на мъка  Sad

# 10
  • София
  • Мнения: 1 324
Дългата поема на некролога е много хубаво нещо - да извадиш чувствата си наяве, болката, да се развикаш на целия свят. Не мога да съдя никаква проява на мъка  Sad
Ама те са стандартни, извадени от папките в погребалните агенции. Аз ако извадя чувствата си в момент на такава болка и напиша стих за любимия изгубен човек със сигурност няма да го разлепя из целия квартал. Никой не съдя, разбира се. Кой както си разбира, така си живее. Просто си задавах въпроси, мислейки си за моето собствено погребение.

# 11
  • Мнения: 81
Кльомба, я сподели какво те наведе на такива мисли през жизнерадостния август?
Колкото до некролозите, май всеки импровизира там. Навремето видях некролог на едно куче, порода немска овчарка - толкова сърцераздирателна поема не бях чел... не ми се стори да е извадена от клишетата на погребалните агенции.
Колкото до трапезите при смърт, в различните краища на кълбето различно приемат нещата. Много вярват, че за такива хора хубавото тепърва започва.
Други откровено традицията им ги учи, че трябва да са в бяло и да се радват.
А трети считат докосването до трупа за голям грях, тъй като стават нечисти...
Шарено кълбо.

# 12
  • Мнения: 183
хората така правят, защото така е прието, това е някакъв ритуал, традиция или както там се нарича. Да, той търпи вариации по отношение на пищността, но все пак носи своята си символика и значение, за която впрочем разбрах от предните изказвания.
По света и в миналото са познати доста по-странни ритуали при погребение.

# 13
  • Мнения: 307
На погребение не съм присъствала, което да е с такава трапеза, само най-обичайните жито, вино, соленки, бонбони. На трапезите, които описва кльомба съм присъствала на помените. На 9 дни, на 40 дни, на 6,9 месеца и т.н. Тогава се сяда в ресторант или в къща на обилна трапеза с много ядене. Възприела съм го като традиция, въпреки че повечето, не ги харесвам.

# 14
  • Мнения: 4 380
Ритуал и традиция. Не без основание. Храна се носи на гробищата за мъртвия. Почерпката в къщи е за "Бог да прости", за да се спомене името на починалия на маса.

Това че някой е починал, съвсем не значи че му е безразлично за ритуала и храната. Много пъти сме свидетели на сънища с починалия в които той изразява волята си за дадена храна или ритуал, или пък недоволството от нещо не така изпълнено както е трябвало.

# 15
Ще ви цитирам нещо само за информация :

"За жалост в незнанието и суеверието си дори благочестиви християни придават друг смисъл на раздавките, вярвайки че житото и виното, които се принасят и преливат в памет на покойника, са за самия него. Но имат ли нашите покойници нужда от храна и питие, когато техните души са нематериални и храната им е също невеществена?!

"За да се нахрани" в отвъдния свят някои оставят и храна на гробовете на любимите си покойници, без да мислят, че тя ще послужи само на птиците и безпризорните животни, които ще омърсят и осквернят християнските гробове. "Сладкиши, поднесени на затворени уста, е също каквото ястия, сложени на гроб" (Сир. 30:18).

 
цитата е от сайта www.pravoslavieto.com

# 16
  • Мнения: X
Подготвянето на трапеза при погребение или панахида е толкова стара традиция, че началото й се губи някъде през каменно-медната епоха. При разкопки често се откриват около гробовете остатъци от посуда и храна. Много стар и много широко разпространен обичай. От тези, които трудно биха могли да бъдат забравени. Просто хората правят това, което са правили преди тях и така.

"Херодот например описва погребалния ритуал на траките така: "Заможните граждани биват погребвани по следния начин. Мъртвия излагат в продължение на три дни и след като предварително са го оплакали и са принесли в жертва всякакви животни, започват да пируват: след това го погребват, като го изгарят или без изгаряне го заравят в земята: насипват могила и уреждат състезания от всякакъв вид, в които най-големите награди се присъждат съответно за единоборство. Така се извършват погребенията у траките..."

# 17
  • Мнения: X
И друго - не е ли некролога известие за датата, мястото и часа на дадена панахида? Тези, на които има дълги сърцераздирателни поеми, а от долу пише само "от семейството", без нито дума за изнасяне на панахида, за какво са предназначени?

Значи, ако поради някаква причина семейството не може да изнесе панихида, не бива да почете паметта на покойния даже и с некролог?

# 18
  • с/у ОколоМръсТното
  • Мнения: 19 148
що се врете в чуждата мъка...
Който както си реши, така да прави.

# 19
  • Мнения: 289
Не зная откъде идва традицията, но мисля че всеки прави ритуалите и според своите разбирания.
За щастие съм била на погребение само веднъж..  Чувствах се.. някак притисната, задавена от мъка, и ми се искаше да избягам.. Нямам нужда от показност в мъката, и тези събирания страшно трудно ги преживявам. Но съм склонна да разбера, че за някои това би могло да бъде някакъв вид утеха.. хора разни.

Последна редакция: ср, 19 авг 2009, 13:14 от Mamma

# 20
  • София
  • Мнения: 12 554
Кльомба, аз наскоро мислех за същото. Имахме повод.
Свекърва ми почина преди 3 години, свекърът почина на 17 юли т.г
И се започнаха луди готвеници и покупки все едно сватба ще се прави. На опитите ми да попитам зълвата кому е нужно на нечий гроб да се търкалят луканки, мезета, водки, вина и въобще пълното меню на един ресторант - ми беше казано, че така се правело.
Ами не го разбирам това нещо. Обикновено тези помени завършват с масовото напиване на присъстващите и дори буйни веселби, защото в един момент забравят за какво са се събрали.
Отвратително грозно.

# 21
  • Добрич
  • Мнения: 1 148
Мила Кльомба, не искам да бъда нападателна, но хора които си задават въпроси защо и как човек изразява мъката си, са ми непонятни за мен/както ти не разбираш тези които правят това/
Ако наистина те вълнува това мога да ти дам моите причини да правя едно или друго нещо свързано с традициите .
Аз слагам некролог със стихчета или думички изразяващи чувствата ми в момента. Моята цел е да споделя с целия свят какъв прекрасен син съм имала и ако някой , който прочете си каже "Да почива в мир" за мен е утеха. Защото казват, че един човек не е мъртъв докато има кой да си спомня за него. Хората улисани в ежедневието си едва ли се сещат за моята мъка, но виждайки некролога се подсещат за един Ангел.
Вярно, че съм чувала от много хора, колко неприятно им е това подсещане, но това са само тези, които не са го изпитали и да ги пази Бог да не го изпитат скоро.
Нещо подобно е когато силата на любовта те обхване и искаш да споделиш, да извикаш пред целия свят, че си влюбен...
Аз също не одобрявам пищността при яденето в една панихида, но съм чувала как някой споделят, че по този начин показват, че биха дали всичко, че средствата/разбирай парите/ са без значение щом става въпрос за паметта на изгубения човек. Мисля, че го правят най-вече хора , които се упрекват, че не са успели да дадат всичко, необходимо на любимия човек приживе.
Храната се е раздавала преди на бедни и безпризорни с цел да направиш добро и да се"види на оня свят" т.е. за твое и на починалия опрощение...... После традицията се е видоизменила....
и така....
Всеки прави едно или друго в живота си според това как разбира и изживява нещата.....
Но трябва да ти кажа, че  е малко неуважително да се чудиш по този начин
звучи ми като да видиш недъгав човек и да кажеш"Тоя пък какво си показва недъга, стресира ме /нервира ме, разстройва ме, изумява ме или каквито там чувства предизвиква показаната от теб тук реакция/
Soryy, за дългия пост, но съм пристрастна и за това ви моля,
бъдете по снизходителни в изявите си към хората изживяващи мъка. Те са много раними , а никой от вас/нас не е застрахован дали няма да го сполети нещо от този род.....рано или късно всеки губи някой близък и едва тогава с учудване разбира какво предизвиква мъката в него....
Още веднъж се извинявам за дългия пост и за това, че най-вероятно развалям лятното, ваканционно настроение на някой съфорумки....

# 22
  • София
  • Мнения: 12 554
Аз също не одобрявам пищността при яденето в една панихида, но съм чувала как някой споделят, че по този начин показват, че биха дали всичко, че средствата/разбирай парите/ са без значение щом става въпрос за паметта на изгубения човек. Мисля, че го правят най-вече хора , които се упрекват, че не са успели да дадат всичко, необходимо на любимия човек приживе.

Ами именно това мен примерно ме дразни. Хора, които в повечето случаи не са поглеждали покойника, после едва ли не ще натрупат Кауфланд върху гроба. Какво показват????
Дядо ми, който е покойник от пет години, казваше: Идвайте сега, че като умра и да идвате няма да мога да ви видя.
Така че лично за мен такива софри са показател не за мъка, а за чувство за вина или за излишна показност.
Да, раздай жито, бонбон и вино. Ама тези трапези, които се вият по гробищата са просто потресаващи.
Мъката е в сърцето. Дори да не носиш черно и да не плачеш постоянно, пак може да ти е много по-мъчно, отколкото на други, които се хвърлят по гроба и правят безумни раздавки.

# 23
  • Добрич
  • Мнения: 1 148
Така е Нана, точно чувството си за вина показват
Но дайте право както на тези, които не искат да показват мъката си , така и на тези които я споделят да имат право да избират как да я чувстват.. Един така, друг по друг начин. Както за всичко в живота. Това, че на теб ти е непонятно, не означава, че може да налагаш твоето виждане на тези, които го чувстват по друг начин....
А всъщност вас какво ви интересува, щом не сте пряко замесени..... Когато ви се наложи го правете както го разбирате....


Спирам, защото темата е болна за мен.........

# 24
  • София
  • Мнения: 1 324
Не съм искала да нараня абсолютно никой, нито да се навирам в мъката на хората. Чудех се дали трябва така да размахваме и афишираме мъката си и ако не го правим означава ли, че сме забравили. Съжалявам ако съм засегнала някой. Спирам.

mpetkova, пряко съм замесена.

# 25
  • София
  • Мнения: 12 554
Не съм искала да нараня абсолютно никой, нито да се навирам в мъката на хората. Чудех се дали трябва така да размахваме и афишираме мъката си и ако не го правим означава ли, че сме забравили. Съжалявам ако съм засегнала някой. Спирам.

mpetkova, пряко съм замесена.

Всеки е пряко замесен по един или друг повод. Всеки е губил баба, дядо, родители, любим човек.
Но мъката не се афишира с яденето на гробищата.

И mpetkova не става въпрос за обикновените подавки. Става въпрос за софрите по гробищата, които най-малкото не са адекватни. Ти в твоята мъка би ли могла да преглътнеш и един залък? Аз, когато ми се случи, не можах. И затова не считам за нужно да се изхранват една кохорта хора, повечето от които наистина забравят за какво са там.

Шани естествено, че ще го задам. Все пак моят мъж също е бил дете на тези родители. И не размахвай пистолети, защото не си наясно с отношенията в чуждите семейства.

# 26
  • Мнения: 5 370
Поредното никому ненужно "защо".
Като "защо се жените/не се жените'.
"Защо кръщавате/защо НЕ кръщавате децата си".
"Защо вярвате/защо не вярвате".
А всичко би било толкова простичко, ако всеки гледаше в собствената си кОтелка.

# 27
  • Мнения: 1 866
Дори по повод на помените на собственото ми братче не смея да се бъркам на майка ми и да й задавам каквито и да било въпроси. Правя точно каквото ми каже и даже, ако искам да попитам нещо си поемам въздух и внимавам как да си формулирам въпроса, за да не я нараня случайно допълнително с нещо. Не смея даже да се разплача пред нея. Никой не знае какво е в сърцето на другия при загуба на близък човек и никой няма право да се меси и да дава тон на друг как щял да отбележи такова тежко събитие. Темата е ужасно грозна, съжалявам изобщо че влязох в нея, защото се разстроих.  

# 28
  • София
  • Мнения: 12 554
Поредното никому ненужно "защо".
Като "защо се жените/не се жените'.
"Защо кръщавате/защо НЕ кръщавате децата си".
"Защо вярвате/защо не вярвате".
А всичко би било толкова простичко, ако всеки гледаше в собствената си кОтелка.

Е така де. Всеки си казва от неговата кОтелка. И е нормално всеки да има различно мнение по въпроса. Естествено никога не може да се стигне до консенсус.
Но всъщност достигнахме още преди няколко поста до истината. А именно, че софрите не са по канон.

# 29
  • Мнения: 5 370
Понякога е нужно да се движим не толкова ПО КАНОН, Нана, стига това да ни помогне да намерим някакъв вътрешен мир.

Мпеткова каза неща, които ме накараха да настръхна.....и е много права.

Лала-и аз се разстроих. Дори мисля да помоля модератор да се намеси.
Едно е да се лае в Д и С за разни ежедневни глупости, друго е това.....

# 30
  • Мнения: 379
Аз също не одобрявам пищността при яденето в една панихида, но съм чувала как някой споделят, че по този начин показват, че биха дали всичко, че средствата/разбирай парите/ са без значение щом става въпрос за паметта на изгубения човек. Мисля, че го правят най-вече хора , които се упрекват, че не са успели да дадат всичко, необходимо на любимия човек приживе.

Ами именно това мен примерно ме дразни. Хора, които в повечето случаи не са поглеждали покойника, после едва ли не ще натрупат Кауфланд върху гроба. Какво показват????
Момичета, по тази тема и аз съм пристрастна. Както винаги,за да бъда по-добре разбрана давам личен пример.
Когато почина майка ми на самото погребение почерпихме със сладки, вино и жито - беше 1 януари - нямахме нито време,нито желание, нито възможност да пазаруваме повече навръх нова година. На последващите панахиди обаче купувахме и приготвяхме от всичко,което тя е обичала. Гости канихме само на 40. Иначе ходехме само семейството, "опъвахме софрата",която така си и оставаше недокосната,защото всички имахме буци в гърлата си,но бяхме доволни,че сме й отишли на гости. Така го приемахме ние - все едно сме отишли на гости.
Когато впоследствие за много кратко време загубихме още много близки вече така да се каже не смогвахме да приготвяме същите "трапези" за всички, но ходенето при мама си остана традиция - все с най-вкусните неща, от които тръгвайки си й оставяхме "да си хапне".
Веднъж на една задушница се случи така,че не можехме да отидем и баща ми каза "вие щом не можете аз ще отида. не може при всички да отидат само при нея да няма никой." Стана ми много мъчно и при първа възможност отидохме и ние - отново с трапезата в торби.
Чувствам го така все едно е в болница и при всички се ходи на свиждане - само при нея не...
Пожелавам ви никога да не разбирате и да не намирате повод да носите и опъвате "трапези", защото повярвайте ми - едно е да присъстваш на погребение,панахида и т.н. на познат,приятел или роднина, съвсем друго е когато това са майка ти, баща ти, баба ти и дядо ти. И това дали вие "одобрявате" или не начинът по който хората тъжат - няма абсолютно никакво значение.

# 31
  • Мнения: 1 045
Целта на трапезата е да се намира на мъртвия в отвъдното.Кой както го разбира така го прави.Някой повече друг по-малко,всеки според разбиранията и възможностите си.Въпрос и на ритуал е в различните области какво се прави на гробищата.В повечето случай хората гледат да не ги одумват и се прекалява с масата.Във всички положения за близките си остава мъката,а за страничните наблюдатели клюките.
В нашия край на бабичките се дават кърпи,престилки и разни такива.Обикновено ако се заслушаш вместо да жалят човека те се жалят за кой какво имало и за кой не стигнало.
 Това е едно изпращане и почитане на близък човек,всеки има право да поднесе почести както иска. Peace

# 32
  • somewhere over the rainbow
  • Мнения: 3 092
Мила Кльомба, не искам да бъда нападателна, но хора които си задават въпроси защо и как човек изразява мъката си, са ми непонятни за мен/както ти не разбираш тези които правят това/

Аз още съм така  Shocked, невярвайки, че може да съществува толкова глупава тема! Очевидно, пусната от не дотам глупав човек newsm78 Приемам, че някой е ходил повече по слънцето Peace
Всъщност "трапези" и раздавки се правят само на помените. На погребение не съм виждала някой да слага храна върху току-що заровения гроб. На помена всеки носи по нещо, като всичко се слага първо върху гроба /сигурно на това викаш "трапеза"/, стои малко и после се раздава. Прието е, че чрез живите ще се нахрани мъртвият. С тази, същата храна. Какво толкова чудно има и какъв смисъл трябва да търсим в едно поверие? Дори не мога да проумея какво питаш.

# 33
  • на брега на морето
  • Мнения: 6 255
Мисля, че го правят най-вече хора , които се упрекват, че не са успели да дадат всичко, необходимо на любимия човек приживе.

 newsm45 Да, така е.

# 34
  • Мнения: 1 817
Обичаи, традиции и хора разни.
 Така се смята, че тази почерпка е за душата на починалия.
Тракийците са пирували и са се радвали, когато 'изпратят' близък. Смятали са, че отива на по-добро масто./Това  и до сега никой не знае/
Някои са  съвсем голи, някои са с богати  златни накити. Всичко е до обичаи.

# 35
  • Мнения: 702
И на мен винаги са ми били противни "суфрите", които се слагат и то поради факта, че идват точно хора, на които не им пука за покойния, нито за мъката, а това е просто поредният повод да се наплюскат!А и да научат някоя клюка!
Когато баба ми почина преди години, то бяха едни маси, едно чудо, е като им е толкова мъчно как им се яде се питах през цялото време. После с дядо ми беше така. А най-отвратително ми беше, когато татко почина!Дойдоха някакви хора, които с години даже не са се обаждали, наядоха се, напиха се и си заминаха, включително и роднините му.Да не говорим, че по панихидите, които прави майка ми има и сърдити, че не са поканени! SickА като дойдат си прибират и бутилките от масата, говоря за много близки роднини.Идва ми да ги разчекна! #2gunfire
Не го разбирам това!
Да почетем паметта на починалия - да.
Да раздадем - да.
Да направим някой некролог, който да изразява чувствата ни - да.
Но да се яде и да се пие като на сватба, не мога да приема!
И не ме интересува защо се прави, просто ми е отвратително!Все едно се радвам, че човека си е отишъл!Защото за мен яденето е удоволствие и не мога, когато мъката ми е безпределна, да седна и да тъпча каквото ми душа сака, даже не мога да преглъщам!

# 36
  • Плевен
  • Мнения: 1 014
това че има трапеза не означава да се освинят ....
традиция.
Прав си, традицията е такава. На село се канят и свещеника и гробарите на трапеза вкъщи. На погребението на дядо се напиха и попа почна да разказва вицове. След което баща ми го изгони от масата. Жалко, че не всеки разбира традицията, а гледа яденето и пиенето.

# 37
  • Мнения: 5 710
Това се питам и не мога да си отговоря. Милостиня за "Бог да прости", упокойна молитва, жито, вино, свещи, цветя - ясно, но на това безумно ядене и пиене каква му е целта? То са меса, баници, сладки, соленки, мезета, безалкохолни, алкохолни... И друго - не е ли некролога известие за датата, мястото и часа на дадена панахида? Тези, на които има дълги сърцераздирателни поеми, а от долу пише само "от семейството", без нито дума за изнасяне на панахида, за какво са предназначени?

ами сигурно защото  по традиция у нас  не минава събитие в живота, което да не бъде отбелязано на маса.
не виждам какво толкова се възмущаваш, нито виждам нещо кой знае колко шокиращо.

некролозите са символ на черногледието ни. фиксацията на българина в смъртта, болестта, проблемите. песимизма като цяло.смъртта е по-голямо събитие от раждането, ако беше обратното, щеше да има розови и сини панделки по вратите на хората, както в други страни, които пък не познават некролозите. народопсихология.

вагабонд, пише се софра, а не суфра.

# 38
  • Мнения: 127
Някой ми беше разказвал за чужденка дошла в България.Та гледайки некролозите казала ,че имаме много престъпници за издирване.Човек да се смее ли,да плаче ли.Стягала съм погребенияи и съм присъствала на такива.И на близки и на по не близки.По глупаво от софрите няма.Особено след погребението,когато трябва да поканиш хора или в къщи или на заведение да ядат и да пият.
Интересното е ,че във всеки град се прави различно.В съседно село до нас мъртвия се остава цяла нощ сам,а при нас при него стоят хора.
На 40 -то правим курбан,те не правят.
Нашия поп казва точно на деня ще е помена,съседния казва може и на другия ден.
Много такива разминавания. Мисълта ми е ,че всичко е измислено от хората.Ние сам си го правим.И всичко е излишно.Не можем да ги вдигнем.
Не се натъжавайте от темата.Всички сме свързани с нея.

Последна редакция: пт, 21 авг 2009, 21:23 от лин

# 39
  • София
  • Мнения: 399
...Прието е, че чрез живите ще се нахрани мъртвият. С тази, същата храна.
Ето това е отговорът, спомням си, че дори и да не обичам нещо, ме караха да го ям, за да си хапнел и дядо. Също баба ми е казвала, че ако дойде примерно куче да яде от храната му, не трябва да се гони, защото той може да е дошъл чрез него да си хапне.

# 40
  • Mediterraneo
  • Мнения: 38 459
И друго - не е ли некролога известие за датата, мястото и часа на дадена панахида? Тези, на които има дълги сърцераздирателни поеми, а от долу пише само "от семейството", без нито дума за изнасяне на панахида, за какво са предназначени?

Колко пъти ти се е наложило да правиш некролог? Не си ти човекът, който да казва кой как ще си изразява мъката...
Правя некролози всяка година. С дълги сърцераздирателни поеми, отдолу пише от семейството. Няма и дума за панахидата, понеже тези, които ще дойдат, са лично уведомени. Няма да ти кажа защо го правя, не ти е работа.
Не разбирам изобщо за какъв чеп пусна подобна малоумна тема...


Дългата поема на некролога е много хубаво нещо - да извадиш чувствата си наяве, болката, да се развикаш на целия свят. Не мога да съдя никаква проява на мъка  Sad
Ама те са стандартни, извадени от папките в погребалните агенции. Аз ако извадя чувствата си в момент на такава болка и напиша стих за любимия изгубен човек със сигурност няма да го разлепя из целия квартал. Никой не съдя, разбира се. Кой както си разбира, така си живее. Просто си задавах въпроси, мислейки си за моето собствено погребение.

Кой каза, че са стандартни? Явно до там ти стига въображението.

# 41
  • при най-добрия мъж...
  • Мнения: 890
При нас няма такива големи софри на пресния гроб.След погребението хората се канят на заведение или в дома на покойника.Вярно е,че половината идват само заради яденето и клюките,но аз все си мисля,че така починалия може да види всичките си близки и роднини заедно за последно.
Темата ми е много близка,защото за една година изпратих трима много близки роднини.Не съм се замисляла защо се правят повечето неща на погребенията,но смятам,че щом традицията се е запазила толкова години,значи трябва да се спазва и продължава.

# 42
  • с/у ОколоМръсТното
  • Мнения: 19 148
добре, аз нещо да попитам.  Thinking
Софрите са след погрбението или за помен?
И в кой край на Бг се правят такива изваждащи ви очите софри   newsm78 , че аз такова нещо не съм виждала... а Бога ми, за последните 3г. доста походих по гробища.

# 43
  • Мнения: 111
За трапезите незнам, всеки сам си решава, но тези некролози трябва да ги забранят със закон. Или поне да ги има само на някакви табла на централните гробища. Такава простотия има само в България.

# 44
  • Мнения: X
Сега пък некролозите... Наскоро попаднах на тема в планинарски форум, в която един се оплакваше, че паметните плочи на загиналите в планината му смущавали душевния мир, а жена му ревяла.
Хора, какво ви става?!
Оставете хората да изразяват скръбта си, както намерят за добре - никой не ви кара насила да слагате некролози, да правите трапези, да ядете на помени и т.н.
Човек не можел да яде, когато му е мъчно - обаче може да гледа какво правят другите, че да пуска и теми за това?!

Извинявам се за тона, но не можах да го напиша иначе.

# 45
  • Мнения: 5 710
добре, аз нещо да попитам.  Thinking
Софрите са след погрбението или за помен?
И в кой край на Бг се правят такива изваждащи ви очите софри   newsm78 , че аз такова нещо не съм виждала... а Бога ми, за последните 3г. доста походих по гробища.


Аз съм присъствала само на 'раздаване', не на софра.
В Лом всъщност съм била на погребението на баба ми, след което имаше обяд за роднините. Преди 25+ години.
Чак софра не бих го нарекла, спомням си, че всички си говориха за това кой какво прави и как ако не е погребение няма да се видят...
В Лом между другото като дете съм била свидетел и на друга сцена - минаващият кортеж ( нещо такова) след катафалката на покойника, минувачите заставаха на колене.. помня, защото баба ме дръпна , аз не разбирах защо трябва да коленича.
Но все пак това едва ли е така сега.

# 46
  • Мнения: 111
Сега пък некролозите... Наскоро попаднах на тема в планинарски форум, в която един се оплакваше, че паметните плочи на загиналите в планината му смущавали душевния мир, а жена му ревяла.

А, да мерси че спомена, и паметните плочи на места различни от гробищата също ми пречат. И аз имам починали близки но не сам слагала паметни плочи по планините и не съм лепяла некролози из цяла София, това по малко скърбяща ли ме прави???

# 47
  • Мнения: X
Сега пък некролозите... Наскоро попаднах на тема в планинарски форум, в която един се оплакваше, че паметните плочи на загиналите в планината му смущавали душевния мир, а жена му ревяла.

А, да мерси че спомена, и паметните плочи на места различни от гробищата също ми пречат. И аз имам починали близки но не сам слагала паметни плочи по планините и не съм лепяла некролози из цяла София, това по малко скърбяща ли ме прави???

meriditka, ако ми кажеш в каква мерна единица се измерва скръбта, ще се постарая да ти отговоря на въпроса.

И на мен много неща ми пречат, но щом искам да живея с други хора, трябва да се примиря с някои от тях.
Иначе ми остава да хвана гората.

# 48
  • Мнения: 111
Лошото е, че и да я хванеш и там няма да се отървеш Laughing

Забравих да добавя, от четеното до тук разбрах, че мерната единица за скръбта се изразява в броя паметни плочи, броя налепени некролози и колко е голяма и богата софрата. Затова питам аз като не правя такива неща, не скърбя ли? Peace

# 49
  • Мнения: X
Напротив, аз твърдя точно обратното - че не може да се съди за това само по външните белези. Peace
Така че, на конкретния въпрос - не, не означава, че не скърбиш, разбира се.

# 50
  • Мнения: 379
meriditka, а ти като  скърбиш по колко ревеш? щото аз рева непрекъснато и се притеснявам ако ме видиш някъде разплакана да не те подразня.  Sick
тук се опитваме да кажем,че скръбта е различна и че едни хора опъват софри, други слагат паметници,трети лепят некролози, четвърти пък правят всичко накуп, а пети нищо от посочените, но това,че теб или авторката ви дразни си е ваш проблем, а не на скърбящите. смятам, че е прекалено да нареждаме на някого как да скърби само защото нещо в скръбта му ни дразни - не е ли така?
мен пък ме дразни фактът,че починаха всичките ми близки хора за много кратко време  Sad

# 51
  • Мнения: 111

тук се опитваме да кажем,че скръбта е различна и че едни хора опъват софри, други слагат паметници,трети лепят некролози, четвърти пък правят всичко накуп, а пети нищо от посочените

Аз разбирам какво се опитвате да кажете, но мисля че смисъла на въпроса беше дали всичко това е нормално? И моето мнение е, че не е. Или всъщност е, но в умерени граници. Теб кое по-точно те дразни, това че моето мнение се различава от твоето ли?

Последна редакция: нд, 23 авг 2009, 02:53 от meriditka

# 52
  • София
  • Мнения: 30 196
преди време ми се наложи за доста къс период да присъствам на погребения и после на помени  Sad И да ви кажа си зададох същия въпрос.
Има краища в БГ, след погребението се раздват чинийки с някаква храна и всеки си тръгва. Обаче има краища в БГ, в които това е някаква лудост- маси, пиене, ядене, хора. Похапнат си, пийнат си, позабравят повода и се позасмеят, а роднините скапани от мъка, чакат гостите да се наядат, да се напият и да си тръгнат  ooooh! просто нещо супер излишно според мен. Да не говорим за помени (особено по селата много се спазва това) като помъкнат баници, кюфтета, кафета, сладки, соленки, вино, бира (зависи какво е обичал покойникът), като застелят едни мушами по гробовете  ooooh!  ooooh!  ooooh! неможе да си представите за какво става дума  #Crazy На финала си тръгнат, кучетата или ромите по гробищата се наядат и готово  ooooh! Но там още са на принципа "комшиите да видят и чуят как уважаваме покойния"  ooooh! Да не говори, че до 40дена всеки ден ходят на гробища, пък в точно определени часове. Но, според мен това отмира с времето. Особено в градовете гробищата са отдалечени, а и като си на работа всеки ден няма как да спазваш часове и да приготвяш всеки ден баници (според мен).
За мен това е за успокоение на роднините, че уж правят нещо за покойния ! Незнам, за мен конкретно по въпроса това са излишни неща.

Баба ми казваше: "носете ми да ям и пия докато съм жива, после на гроба нищо не искам- нито ще видя, нито ще чуя". Като се замисля си беше много права жената newsm78

# 53
  • Мнения: 265
Вчера свекърва ми ходи на  помен.На едно съседско момиче/почина на 28/.Коментарите й,когато се върна бяха какво яли и пили.Ако не знаех,че е помен,щях да  помисля,че е ходила на сватба.
 Разбирам родителите.Тяхно право е да изразят и изживеят скръбта си ,както намерят за добре,но защо  на тоя помен ходят хора, които и една сълзица не са проронили за тяхното дете!!!
 Преди години ходих на помен на колега.Говорихме много за него ,спонихме си през сълзи и хубавите и весели моменти преживени заедно.Да ,имаше и сладки и вино,и кафе.На шведска маса.Никой не се нахвърли да яде.Пихме по чаша вино в негова памет.Беше много специално преживяване.За мен това е добър начин да изразиш скръбта и тъгата от загубата на близък.

# 54
  • Mediterraneo
  • Мнения: 38 459
meriditka, като ти пречат некролозите и паметните плочи, които никой нормален човек не би забранил със закон, защо просто не се изнесеш от тази държава?! Или поне хвани гората...

# 55
  • Мнения: 111
 Laughing Скъпа Тарталета, аз отдавна съм се изнесла от тази държавата, и живея в такава, където не само че не са чували за некролози, но и лепенето на подобни неща на всякакви обществени места е строго забранено. Когато доведох в България мой приятели чужденци, си мислеха, че всичките тези хора от некролозите са издирвани или са изчезнали. Искам да кажа, че това нещо прави впечатление и не е нормално. И както вече казах това е форум, и това е моето мнение, ако се различава от на някой друг не се дразнете и не се впечатлявайте толкова. Така или иначе аз няма да започна да ви преследвам и да ви налагам глоби  Laughing

# 56
  • София
  • Мнения: 12 554
Обаче има краища в БГ, в които това е някаква лудост- маси, пиене, ядене, хора. Похапнат си, пийнат си, позабравят повода и се позасмеят, а роднините скапани от мъка, чакат гостите да се наядат, да се напият и да си тръгнат  ooooh! просто нещо супер излишно според мен. Да не говорим за помени (особено по селата много се спазва това) като помъкнат баници, кюфтета, кафета, сладки, соленки, вино, бира (зависи какво е обичал покойникът), като застелят едни мушами по гробовете  ooooh!  ooooh!  ooooh! неможе да си представите за какво става дума  #Crazy 

Eто точно за тази простащина лично аз говорех.

# 57
  • Мнения: 1 121
как им се яде на тези хора по гробищата?
когато татко почина бах съвсем ошашавена, а трябваше да приготвям и купувам ядене за куп хора дошли да се наядат. Чудех се как им се ядеше на такова място. Ама го направих и аз "за хората". Само не се съгласих да лепиме некролози. Защо да обявявам на всеослушание болката си. Какво ги интересува другите, а и на мене с какво би ми помогнало?

# 58
  • Mediterraneo
  • Мнения: 38 459
"За хората" никога нищо не съм правила. Всеки помен го правя, както аз си знам, без да се съобразявам с това какво трябва или не.

Меридитка, радвам се за теб. Не сме обедняли като нация с твоята липса... Не отива на темата да се хилиш като малоумна в началото на поста си.

# 59
  • Мнения: 111
Тарталета, ти много на сериозно ги взимаш нещата, по спокойно я карай Laughing

# 60
  • Мнения: 1 581
Учудвам се в какви количества може да се прояви простотията и дебелокожието, и ограниченото мислене  ooooh!

Дядо ми почина на 78 години, след 50 години брак с баба ми. Бяха толкова близки и привързани един към друг. Дядо ми живя 10 години след 2 инсулта, повече от година на легло, под непрекъснатите грижи на баба ми, много зависим от нея за всичко. Тя беше неотлъчно до него, 100%. После почина. Погребахме го. Баба ми ходеше всеки ден на гроба му. Софри не съм видяла, но приготвяше много неща за всички помени, с любов към него, за него го правеше. Така изразяваше тъгата си. Раздаваше на хората за "бог да прости". На погребението имаше много, много хора. Аз не ги познавах, но те познаваха дядо ми. Във всеки от тях дядо ми беше оставил спомен, следа. Те бяха дошли да покажат ужважението си. Кой ял и кой пил не знам, въобще не съм обръщала внимание. За мене това беше израз на тяхното уважение, на техния спомен за дядо ми.

Кой ще ме убеди в противното?! Че баба ми има някакви угризения, затова приготвя неща за помените  ooooh!  Че заради хората ходи на гроба  ooooh!  Че аз съм я чувала да му говори, когато няма никой в стаята, и там му говори, и още го обича  Confused

И меридитка, за теб важи с пълна сила "Пази, боже, сляпо да прогледа", надявам се поне разбираш защо  Tired

# 61
  • Мнения: 6 782
Тарталета, ти много на сериозно ги взимаш нещата, по спокойно я карай Laughing

meriditka, не те ли е срам! Просто нямам думи....... Не мислиш ли, че можеш да засегнеш някого в най-искрените му страдания и чувства. Право на мнение ОК, но това не оправдава грубостта.
Всеки има право да изразява тъгата си както намери за добре.
Не ми пречат нито некролози, нито софри, щом на някого така му става по-леко.

# 62
  • Мнения: 51
Всеизвестно е,че трапезите по гробищата се разпъват за да почерпим за здравето на умрелия...Кво има да го мъдриме толкова? newsm78

# 63
  • Мнения: 5 370
Всеизвестно е,че трапезите по гробищата се разпъват за да почерпим за здравето на умрелия...Кво има да го мъдриме толкова? newsm78
Ох, темата е изключително сериозна, ама усещаш ли се какво си написала? (емотикон няма да слагам от уважение към другите)

# 64
  • Мнения: 379
имал е предвид за бог да прости

# 65
  • Мнения: 379

тук се опитваме да кажем,че скръбта е различна и че едни хора опъват софри, други слагат паметници,трети лепят некролози, четвърти пък правят всичко накуп, а пети нищо от посочените

Аз разбирам какво се опитвате да кажете, но мисля че смисъла на въпроса беше дали всичко това е нормално? И моето мнение е, че не е. Или всъщност е, но в умерени граници. Теб кое по-точно те дразни, това че моето мнение се различава от твоето ли?
Дразни ме простащината у хората визирайки теб в случая. Дразни ме това,че понеже на теб не ти се е случило да изживееш голяма мъка /за твоя радост/ осъждаш начина по който хората изживяват своята. И ако си забелязала твоето мнение е по-различно не само от моето, а май от 90% от мненията в темата.

# 66
  • Мнения: 111
Понеже вече ми омръзна и нямам време да водя тъпи и безсмислени спорове, искам да кажа само няколко неща. Първо-na Krisko mamata-не ме познаваш, че да знаеш какви загуби съм изживяла.
Второ-от всичките постове до момента не съм обидила абсолютно никой-не съм употребявала епитети като малумна, проста, хващай гората, махай се от България и т.н, всичките от които бяха споменати за мен, защото съм изказала мнение по различно от 90% от мненията във темата.
Трето-форумите са за това, за да се изказват мнения, а моето не е толкова крайно, аз уважавам желанието на всеки да си изразява мъката, както пожелае, да кани приятели, да готви, да прави софри, каквото иска. Единственото, което за мен не е нормално е да се лепят некролози навсякъде из градовете, по всички стълбове, дървета, входни врати и т.н, и да се слагат надгробни плочи на места различни от гробищата. Незнам какво толкова скандално има в това.
И последно-мнението което изказах за Тарталета, да я кара по спокойно беше свързано с това, че това е форум, и е глупаво да се впечатляваш и да преживяваш толкова написаното от някой, когото не познаваш, а пък чак и да правиш анализ на емотиконите вече е прекалено.  Peace

# 67
  • Мнения: 81
Дами, моля ви да успокоите страстите тук.
Изключително лешоядско е точно в такава тема да се джавкате.
Приемете, че всяка скръб е уникална и има своето право да бъде проявена - независимо дали с храна, танц, облекло или сълзи...

# 68
  • Мнения: 49
Много се натъжих, четейки темата, защото за една година загубих моите обичани баба и дядо. Отидоха си един след друг, защото толкова много се обичаха, че не можаха да останат разделени за дълго. Тежко ми е на душата, а малкият ми свят никога повече няма да е същият. На самото погребение и на двамата раздадохме готови неща, опаковани в малки кутийки, нищо специално. Но за 1 година от смъртта на дядо ми, която изнасяхме в любимата му църква, подготвихме много, всичко, което е обичал, което ми поиска в съня ми. Така ще направя и сега, за 40 на баба ми. И пак аз няма да хапна нищичко, защото ще плача, но ми е утеха, че най-близките от семейството ни ще опитат, ще си спомнят за тях, ще си поговорим и ще се посмеем, защото и двамата ми обичани бяха големи веселяци. Пак ще напиша толкова дразнещите поеми по некролозите и ще ги разлепя из квартала, като няма да забравя и ореха, там, където е била къщата ни някога и където и баба, и дядо често сядаха.
Когато почина бабата на съпруга ми, която е чужденка, сама беше написла некролога си и беше посочила точно в кой вестник да се публикува. Изрично беше казала, че не иска хора след погребението да се посрещат в дома й, макар и там такава да е традицията. Уважиха желанието й.
Интересно, досега съм работила предимно с чужденци. Никой никога не ме е попитал за некролозите, нито им е правело впечатление. И вече почвам леко да се дразня, когато непрекъснато ми се казва как е там, в чужбината. Само че те, чужденците, никога няма да си променят традициите, защото на някой не му харесват, но ние, о, ние, винаги сме готови. Жалко, много!

# 69
  • Мнения: 5 710
Момичета, мога ли да използвам темата ( да не отварям нова) и да попитам, на панахида носи ли се нещо?
Имам желание да занеса нещо, например букет цветя или нещо за масата на помена...
Или някакво хубаво червено вино. Друго не се сещам. Ще е странно ли, че не помня носеше ли се, или не...

# 70
  • София
  • Мнения: 6 365
Момичета, мога ли да използвам темата ( да не отварям нова) и да попитам, на панахида носи ли се нещо?
Имам желание да занеса нещо, например букет цветя или нещо за масата на помена...
Или някакво хубаво червено вино. Друго не се сещам. Ще е странно ли, че не помня носеше ли се, или не...

носи се нещо за ядене. най-добре е, ако сама си го направила.

# 71
  • Мнения: 379
можеш да занесеш каквото искаш - бисквити, бонбони, нещо сготвено - каквото решиш. цветята са почти задължителни. Peace

# 72
  • Mediterraneo
  • Мнения: 38 459
Меридитка, остани си със здраве! Дано никога, никога не ти се налага по моя начин да приемаш темата насериозно  Praynig Това не пожелавам дори на най- неприятните хора, с които общувам... И не смятам да се извинявам за лошия си френски.

# 73
  • Мнения: 51
имал е предвид за бог да прости
Ааа,много точно съм си го написала...

# 74
  • Мнения: 5 710
имал е предвид за бог да прости
Ааа,много точно съм си го написала...

да, аз те разбрах, само че не разбрах това чувство за хумор ли трябваше да демонстрира, или обикновена простотия.

# 75
  • Мнения: 51
имал е предвид за бог да прости
Ааа,много точно съм си го написала...

да, аз те разбрах, само че не разбрах това чувство за хумор ли трябваше да демонстрира, или обикновена простотия.
Ми що не и двете newsm78

# 76
  • София
  • Мнения: 17
В християнството раздаването на храна има следното значение: Бог да вмени това действие, като добро дело на починалия. Не знаем дали ще стане така, но се надяваме. Храна се раздава на бедните. Те знаят за тези неща и затова се навъртат там. Затова се е и оставя храна на гроба. Минават бездомни и гладни хора от там и я изяждат. За съжаление на повечето места това е извъртяно и това нещо е преиначено в нахранване и прехранване на роднини и близки вместо на бедните хора.
За другите религии ме мога да дам информация.

# 77
  • Мнения: 51
В християнството раздаването на храна има следното значение: Бог да вмени това действие, като добро дело на починалия. Не знаем дали ще стане така, но се надяваме. Храна се раздава на бедните. Те знаят за тези неща и затова се навъртат там. Затова се е и оставя храна на гроба. Минават бездомни и гладни хора от там и я изяждат. За съжаление на повечето места това е извъртяно и това нещо е преиначено в нахранване и прехранване на роднини и близки вместо на бедните хора.
За другите религии ме мога да дам информация.
Мани го тва християнство.Цял живот ни вменяват чувство за вина,па накрая откакто умрем се загрижили разбираш ли да останем с добро име...

# 78
  • София
  • Мнения: 38 632
Всъщност раздаването на храна за душата на починалия е вид жертвоприношение с цел умилостивяване на Господ, за да отсъди по-леко.

"За починалите православни християни има поменаване в някои дни след смъртта им, с молитви и поръчване на литургия: третият ден — заради възкръсналия в третия ден Спасител; деветият ден — за Господ да удостои умрелия с блаженството на деветте ангелски чина; и най-вече на четиридесетия ден, последен и най-важен от дните определени за молитва за новопредставилия се. По свидетелствата на св. отци, на 40-ия ден се извършва частен съд над душата, определящ нейното състояние до окончателния Страшен съд."

Значи колкото по-богата трапезата - толкова по-грешна е душата! Mr. Green

# 79
  • Мнения: 654
Laughing Скъпа Тарталета, аз отдавна съм се изнесла от тази държавата, и живея в такава, където не само че не са чували за некролози, Laughing

Момиче ,повечето които пишат живеят в тази държава.Ако не ти харесва прав ти път.
А по темата:На хората им трябва хляб и зрелища.

# 80
  • Варна
  • Мнения: 1 744
Въпреки, че живея в тази страна, споделям мнението на Мередитка. Странни са ми тези некролози по целия град, а не на определени за целта места - на табло до църква, на гробищата, допускам ги и на входната врата на скърбящите. Но тези постоянни спътници на дървета и стълбове ........

По същия начин не мога да разбера смисъла на огромната софра. Хляб и вино - ок, но маси и тем подобни са ми меко казано гротескни.
СПомням си, че като дете постоянно ме гонеха да ми пъхат в устата жито, подадено за умрели - толкова ми беше гнусно и гадно, чак до повръщане. До сега ми е гнусно да поемам храна /за ръка говорим, не мога да си помисля да я сложа в уста/, подадена на гробища. Сигурно съм ненормална.

# 81
Здравейте. Хубава тема...
Чувал съм, че некролозите са чисто български патент.
Ще споделя и мои впечатления. Там, където служа, хората се познават от поколения и некролозите имат характер на обява. Всеки, който зачита паметта на починалия се осведомява кога "ще се състои панихидата" /къде е ясно - на гроба"/.
Съдържанието им, разбира се, отразява пълнота духовното невежество и незаинтересованост на българина. /Говоря статистически/.
Панихидата е демонстрация пред общността, че се зачита паметта на починалия близък. Наскоро една евангелистка ми заяви, че вика хора и поп и пали свещи само заради общественото мнение. Затова се гледа почерпката да е на висота.
Свещеника се вика предимно за да озвучи събитието, да го възпълни ритуално. Всичката храна се подрежда в/у гроба, "да е видено". Много е важно всичко да е разопаковано и отпушено. Ако нещо се окаже неотворено, се отваря незабавно, пък ако ще да тече евангелието. Колкото и да гледа страшно, свещеникът не може да ги спре да шумят с целофаните. "Ти че си пееш, ние че си шумим"- ми каза една, с предизвикана дързост.
Между другото, ако някой наистина мисли, че българинът е жаден да чуе слово на български, го каня на някоя панихида. Думите "Премъдрост, нека с внимание и благоговение да чуем светото евангелие са просто празен звук от общия фон. Проповедта е досада, под каквато и форма да се опитваш да им я сведеш. Словото в днешно време е в немилост. Никой никого не слуша. Умните са преситени с постмодерности, глупавите са си просто тъпи. А и "вечният живот" като понятие и стремеж отсъства в понятийната им ситема. "Бог да прости" е израз по традиция. Чувството за греховността на човека отсъства, защото отсъства съвършения Бог. Това, разбира се, са други теми, отпуснах се, просто.
Поздрави!
_________________
свещ. Георги Георгиев

# 82
  • Мнения: 81
Ето, имате вече официален отговор от свещеник.
Аз препоръчвам поне още три пъти да прочетете какво точно казва, защото отговаря и на много други въпроси, свързани с подобна тематика, отнасяща се до ритуалността и дълбокото значение дали ние й придаваме смисъл или остава просто гола сбирщина от повтаряеми действия.
 Wink

# 83
  • Мнения: 617
Ритуал и традиция. Не без основание. Храна се носи на гробищата за мъртвия. Почерпката в къщи е за "Бог да прости", за да се спомене името на починалия на маса.

Това че някой е починал, съвсем не значи че му е безразлично за ритуала и храната. Много пъти сме свидетели на сънища с починалия в които той изразява волята си за дадена храна или ритуал, или пък недоволството от нещо не така изпълнено както е трябвало.
Ами аз като онази нощ сънувах , че посрещам Майкъл Джексън и го черпя с варена кокошка?
Това съвсем сериозно.

# 84
  • Мнения: 534
Ходила съм на погребения в градовете и наистина не съм виждала такива трапези там.Но на тези в села има и то големи трапези!Всеки го разбира различно!Такава е традицията!Едни спазват,едни не смятат за нужно!Преди години ,когато дядо ми почина,ден преди помен сънувах че ядеме пъпеш с още нещо.Казах на баба ми тогава и носихме да хапнем на гробищата пъпеш.Тава не ми се вижда странно!

# 85
  • somewhere over the rainbow
  • Мнения: 3 092

Ами аз като онази нощ сънувах , че посрещам Майкъл Джексън и го черпя с варена кокошка?
Това съвсем сериозно.
Toй още не е погребан. Имаш време Peace

А щом се намеси чужбина и "всичко чужбинско е най-хубавото"', работ'та е сериозна. Ами ще им направи впечатление на чужденците, как няма... и аз да ида в страна, където няма некролози, и на мен ще ми направи впечатление, неприятно при това.
Толкова ли е трудно да приемете това, че в различните държави /краища на една държава/ обичаите са различни, не означава, че едните са по-нормални от другите. В нашата държава това е нормалното и точка. Далеч съм от мисълта, че погребването на жените, децата и конете живи заедно с покойника, е било ненормално за практикувалите го. Дори през ум не ми е минавало да подлагам на съмнение нормалността на тези ритуали.
Не ги подлагайте и вие и животът ви ще бъде по-лек - това към авторката и сходномислещите.

Мередитка, не мисля да коментирам думите ти, но се чувствам длъжна да отбележа, че за съответната дата си носител на приза за най-много простотии в минута.

ПП. Сори, че повдигнах темата, но чак сега видях блестящите умозаключения тук.

# 86
  • София
  • Мнения: 1 324
В нашата държава това е нормалното и точка.

Тогава защо в наредбата за опазване на обществения ред на всяка община има изрична забрана и определени глоби за разлепване на некролози по стените на обществени и частни жилищни сгради, постройки, огради, стълбове, улични дървета и други, освен на определените за целта места? Това важи и за всички останали обяви, глобата е 500 лв.



# 87
  • Мнения: 932
Колко странни хора има! Вярвам,че повечето пишат така,защото не са губили наистина обичан човек.
И аз съм против некролозите навсякъде,не ме разбирайте погрешно.Залепихме само един-на кабинета на мама /беше зъболекар/.
Но "смешната" според някои поема написах аз-и тя дойде от душата ми.Не за да покажа на някой,че виждаш ли,страдам.А защото се надявах и вярвах,че я пиша НА НЕЯ.Вярвах,че ще я види и ще си отиде,знаейки колко много я обичам.Не знаех къде да й говоря,как ще ме чуе.Знам,че тези от вас,които са загубили безкрайно скъп човек,ще ме разберат.
Скоро ходих на помен на детенцето на приятели.След гробищата ходихме в ресторант.Не,не ми се стори странно.Родителите така са искали,със сигурност вярват,че го правят,за да е щастливо детенцето им там,че му дават нещо по този начин.И не,със сигурност не е показност.Не можете да си представите колко страдат,за какво невероятно дете става въпрос и за каква нелапа смърт.
Грозно е да коментираш скръбта на другите

# 88
  • Мнения: 3
По гробища съм се находила,и трапези съм правила .Такава ни е религията -да се прелее гроба с вино и вода,да се нахрани душата на мъртвия,старите хора казват/да му се намери/.
Православните християни вярват в духа на бог,а от там и на починалия,та за това се правят такива трапези,винаги гледам да спомена мъртвите си с такива гозби които знам че обичаха,и аз и децата ми и мъж ми си похапваме на гробището от всичко,и повярвайте ми винаги ми е било "сладко",който не иска да не носи храна по гробищата , аз също живея в град и нося.Ако не искате да носите храна,носете поне вино и вода,или просто сменете вярата си.

# 89
  • Мнения: 5 468
Всеки си изразява чувствата, както си намери за добре.


Егати чувтсвата да седне и да се наяде като прасе  Grinning
Joy Joy Joy  абсолютно... и аз съм на това мнение... На мен като ми е тъжно, ми се свива гърлото и троха не мога да изям. Видях на погребението на майка ми, с какъв завиден апетит ядяха хората (за Бог да прости) и още са ми пред очите Sick

# 90
  • Мнения: 102
 Tired и аз недоумявам за какво е това плюскане! на софийските гробища по задушници и панихиди и на всичкото отгоре това се пренася и в дома на покойника после. Откакто почина майка ми преди 1 година и 9-10 месеца все път се задавам този въпрос като дойде време за панихиди и задушници. Бога ми никога не ми свиди за храната или пиенето,но не в това е смисъла на гореспоменатите поводи. Дали ще се дадат 100лв за пукница или не ми е все тая,но човека - майка ми няма да се върне и това е най- същественото  newsm45
Не еднократно съм питала свещеници и всички ми казват,че трябва да има жито,погача,вино и вода,свещи,молитва. Опитвала съм да изнеса така помен,а после вкъщи бабите ми ме направиха на две стотинки,как съм нямала срама,как не зачитам майка ме,как съм се била стискала и не съм дала на родата да се наяде..... просто без коментар......но от тогава разпъваме софри със всякакви боклуци от соя,кексчета,боклучливи сладки и тн... само мир да има за нас които страдаме,поне там да е мир и да няма скандали и свада
Наближава Архангелова задушница  и от сега виждам как ще събера баби,братовчеди на майка ми и ще си хапнат, пийнат,накрая баба ми и един виц ще разкаже #Cussing out (както  е по традиция вече като допълва :"ами то умрелите са си Умрели, ние живите сме затова да живеем и да се посмеем") #2gunfire . В общи линии "почитат" от кортуазия или елементарно възпитание,а болката остава в нас най близките й - аз и баща ми.

Последна редакция: чт, 03 сеп 2009, 12:36 от labella

# 91
  • Мнения: 102
Здравейте. Хубава тема...
Чувал съм, че некролозите са чисто български патент.
Ще споделя и мои впечатления. Там, където служа, хората се познават от поколения и некролозите имат характер на обява. Всеки, който зачита паметта на починалия се осведомява кога "ще се състои панихидата" /къде е ясно - на гроба"/.
Съдържанието им, разбира се, отразява пълнота духовното невежество и незаинтересованост на българина. /Говоря статистически/.
Панихидата е демонстрация пред общността, че се зачита паметта на починалия близък. Наскоро една евангелистка ми заяви, че вика хора и поп и пали свещи само заради общественото мнение. Затова се гледа почерпката да е на висота.
Свещеника се вика предимно за да озвучи събитието, да го възпълни ритуално. Всичката храна се подрежда в/у гроба, "да е видено". Много е важно всичко да е разопаковано и отпушено. Ако нещо се окаже неотворено, се отваря незабавно, пък ако ще да тече евангелието. Колкото и да гледа страшно, свещеникът не може да ги спре да шумят с целофаните. "Ти че си пееш, ние че си шумим"- ми каза една, с предизвикана дързост.
Между другото, ако някой наистина мисли, че българинът е жаден да чуе слово на български, го каня на някоя панихида. Думите "Премъдрост, нека с внимание и благоговение да чуем светото евангелие са просто празен звук от общия фон. Проповедта е досада, под каквато и форма да се опитваш да им я сведеш. Словото в днешно време е в немилост. Никой никого не слуша. Умните са преситени с постмодерности, глупавите са си просто тъпи. А и "вечният живот" като понятие и стремеж отсъства в понятийната им ситема. "Бог да прости" е израз по традиция. Чувството за греховността на човека отсъства, защото отсъства съвършения Бог. Това, разбира се, са други теми, отпуснах се, просто.
Поздрави!
_________________
свещ. Георги Георгиев


Благодаря Ви! Благодаря,че казахте цялата истина !

# 92
  • София
  • Мнения: 12 554

Грозно е да коментираш скръбта на другите


Никой не коментира скръбта, а безкрайното плюскане, мляскане и простащина, която се вихрят на гробищата. Или го смяташ за нормално?

# 93
  • София
  • Мнения: 589
Аз винаги съм се възмущавала на това а сега виждам че и тема е подхваната.Не ходя на гробища не прекопавам гробове и не ги обливам от горе кат на шведска маса и една лъжица всеки да мине и да си "кусне" за Бог да прости от общите слюнки на комшалъка. Thinking
Не е важно какво ще направиш след като умре твой близък а как си се държал с него докато е жив. Tired
Мисля че е достатъчно един хубав букет цветя да занесеш като символ на любов и уважение и да се помолиш за душата да почива в мир.
Преди половин година почина дядо ми и бях принудена на погребението като негова внучка да държа пшеницата на изхода от гробището докато минат всички да си "куснат" от нея.Сори, ама едвам се сдържах да не п...на,ужас.С една лъжица 50 души.

А на последното погребение миналата седмица почина мой братовчед на 20г. аз там не останах защото нямах сили да гледам как майка погребва детето си,но излизайки видях че бабите се разпределяха коя да иде на гробището и коя да остане да спретне софрата кат мине погребението да седнат да се налющят.Нямам коментар.


Мен пък винаги ми е било интересно защо на попа се дават 250лв.. ???

# 94
# 95
  • Мнения: 1 495
И аз съм си го задавала този въпрос. Но малко от по-различна гледна точка. Дядо ми почина преди 3 години и когато сме на гробищата се носят разни неща за ядене (тук обаче изключвам някаква показност, а по-скоро да се спазят традиции). Но на мен лично така ми присяда и не разбирам защо трябва да се яде. Не го намирам за уместно. Харесва ми това да подадеш на хората, особено на бедни хора, тук намирам смисъл.

# 96
  • Мнения: 211
Кльомба, да зададеш този въпрос е все едно да зададеш въпроса защо избра кремиране, а не погребение. И ако си избрал кремиране, то защо зарови урната в земята, а не разпръсна прахта? Така тленните останки на покойника никога няма да имат досег с Майката Земя, както би трябвало да бъде по природа. Понякога се чудя как може, с какви очи някои хора задават разни въпроси, че даже и на всеослушание. На показ пред толкова много хора, каквото място е този форум. След всичките нападателни мнения, които си получила в отговор, предполагам, че и сама си се замислила и осъзнаваш, че може би бъркаш в доста люти рани.
Въпрос от подобно естество е и този, който позволява простирането на прането по балконите, прозорците и т.н. Понеже „на запад” или във „Велика Америка” на много места това е забранено. С оглед да се предотврати шаренията, неподредеността и ужасната гледка, която се получава при излагането на дрехите на всичките хора, живеещи на улицата. Този въпрос се чудя как още никой не е задал. Толкова ли някои не могат да приемат, че живеем в такава страна. Лепят се некролози. Плюска се по гробищата (те все едно са като на запад, че да искаме и ритуалите ни да са като западните). Плюе се по улиците. За фасовете, хвърляни от шофьорите да  не говорим. Ама това са други теми. Защо не отидеш в ония страни (или племена бяха), където на погребение хората се радват, и не зададеш въпроса си там? Защо не зададеш въпроса за ужасните хорА, виещи се пред блоковете на сватбите? Или отвратителната цигания по баловете? Това всичкото е прието у нас. Обичаи. Никой никого не може да вини, особено щом става въпрос за изразяване на мъка.
Ужасна тема. Съжалявам, че я вадя отпред, но като много, писали в нея, не се сдържах!

# 97
  • Мнения: 743
Вие споменавате за мезета,варени кокошки,суджуци....,а в селото на баба ми и дядо ми е задължително да се заколи агне smile3512!Те живеят вече в града при нас,но скоро ходиха на село,на погребение и бяха възмутени,че имало само кебапчета,защо нямало агне!
И аз недоумявам значението на това ядене.Канят се близки и познати,на които би трябвало да им е мъчно в момента,а пък те-да им завидиш на апетита!Всичко е фарс,както и много други привички в България.
Ходили сме на гробовете на родителите на мъжа ми,по Великден и съм виждала с очите си,как хората оставят яйца и козунаци на гробовете,а само след минута,минава циганка с 5-6 циганчета,всеки с по един леген,и обират всичко.Гадно е,но съм и помисляла,че поне някой ще се нахрани.
Предполагам че в мъката си,хората правят и необясними за другите неща,бих се съгласила и приела всяко едно.Но да се прави нещо,само защото е традиция,и защото КАКВО ЩЕ КАЖАТ ХОРАТА,....

Последна редакция: пт, 11 сеп 2009, 17:30 от rozi-maxi

# 98
  • София
  • Мнения: 7 931
Първо нека да изясним все пак, че авторката на темата е задала въпрос за да си изясни защо се прави, а не за да рови по човешката мъка.

За съжаление наслоилите се обичаи и традиции понякога до такава степен изменят каноничния ред за такива тъжни поводи, че не е истина.

Когато трябваше да изнасяме 40 дни на баща ми (Бог да го прости) не можах да се справя с прословутите традиции и да надделея над възрастните хора. Три коли с тави и тенджери се понесоха на гробищата. Да не говоря, че отделно се приготви за посрещане на присъстващите и у нас. Само че лелята на баща ми (сестра на баба ми) е женена за свещеник и той щеше да отслужи панахидата. Човека като видя тая камара от тавите направо се ошашави. Накара всичко да се прибере по колите и да останат само виното, хляба и житото.

След панахидата по настояване на свещеника отидохме в един старчески дом (тогава беше в Княжево сега не знам дали съществува) и цялото ядене оставихме там. Няма да ви описвам благодарствените погледи на възрастните хора и тяхното искрено "Бог да го прости".

Така от тогава на гроба носим само хляб, вино и жито и наблягам на молитвата. На задушница никога не ходя на самият ден, а в петъка следобяд (задушниците винаги са в събота). И понеже нямам време да приготвям и разнасям храни - пращам парични дарения я на домове за възрастни хора, я на сираци. И да ви кажа дори и не пиша защо ги правя тези дарения.

Няма да ви лъжа, че на годишнината от смъртта на баща ми имаше доста криви погледи и ми се наложи после у нас да скръцна със зъби на две три тетки, но пък няма и да лъжа, че отдавна вече не плащам данък обществено мнение.

Е... и аз си имам моите си кривици. Например на рожденния ден на баща ми или пък на именния му ден винаги приготвям неговите любими ястия. Когато жена ми сервира винаги има един празен стол, пред който тя сервира. После яденето го носим на една баба от четвъртия етаж (жената живее от дълги години сама). Така, че виждате, че всеки си има разбирания.

Иначе всеки има право сам да избере какво да прави. Затова приемам тази тема като размяна на мнения, а не като неуважение към разбиранията на другите.

# 99
  • София
  • Мнения: 12 554
че отдавна вече не плащам данък обществено мнение.

Ето точно това според мен е причината за огромните трапези по гробищата. Не друго, а какво ще кажат хората...Ето затова и авторката на темата пита защо.

# 100
  • Мнения: 743
Дядо хаджия,поста ти ме трогна!Много ми се иска да има повече такива свещеници,но за съжаление много от тях вече карат джипове,а те надали мислят за бедните и стари хора Cry!

# 101
  • Мнения: 191
И на мен ми е много грозно това с "банкета" след гробищата.
На моя дядо след погребението баба беше организирала да подаде в едно заведение в селото, защото в къщата и няма място.
Естествено аз се включих в сервирането(селско заведение- предполагам знаете колко им е персонала) и представете си една баба си поиска допълнително боб!!! newsm09
Направо щях да припадна!Незнам как се сдържах да не я изкарам за ушите извън заведението!
По дяволите , да не е дошла да се храни!!! #Crazy

# 102
  • София
  • Мнения: 170
И на мен ми е много грозно това с "банкета" след гробищата.
На моя дядо след погребението баба беше организирала да подаде в едно заведение в селото, защото в къщата и няма място.
Естествено аз се включих в сервирането(селско заведение- предполагам знаете колко им е персонала) и представете си една баба си поиска допълнително боб!!! newsm09
Направо щях да припадна!Незнам как се сдържах да не я изкарам за ушите извън заведението!
По дяволите , да не е дошла да се храни!!! #Crazy

Според мен,няма нищо лошо  в това, че жената е поискала допълнително. По-грозна е твоята реакция.

# 103
  • Мнения: 308
   И аз ще споделя защо според мен се прави това.

   На погребението на дядо ми, Бог да го прости, имаше доста хора. Най вече неговите братя и сестри със жените и мъжете си и неговите близки приятели. Погребението беше в 17.00ч., а тези хора стоят там от сутринта. Най-малкото, което можеш да направиш е да купиш вода и безалкохолно и някаква храна. Не можеш да оставиш хората гладни. Помня, че майка ми беше купила и сладолед и бира (беше ужасна жега). Това обичаше дядо ми най-много и тя искаше да даде на хората същото. Е, не сме правили трапези. Дадохме на хората да си хапнат, там където си седяха. Не сме опъвали маси и покривки.

   "Банкет" след гробищата не сме правили, но седнахме да хапнем - ние и най-близките хора, които дойдоха след това. За другите може да е нещо гадно, но все пак трябва да се яде, особено след като си прекарал 24 часа на крак и не си подвил коляно за минута.

   Сега на 1 година раздадохме много неща. Всичко, което дядо ми е обичал да си хапва. Не го правим, за да покажем дали имаме или нямаме пари. Идват само роднините и го правим с надеждата, че ще стигне и до него.

   Сега очаквам някой да попита защо трябва да се правят надгробни паметници, които струват скъпо, защо се засаждат цветя и се поддържа гроба чист, като това няма да върне мъртвия.

# 104
  • Мнения: 191
И на мен ми е много грозно това с "банкета" след гробищата.
На моя дядо след погребението баба беше организирала да подаде в едно заведение в селото, защото в къщата и няма място.
Естествено аз се включих в сервирането(селско заведение- предполагам знаете колко им е персонала) и представете си една баба си поиска допълнително боб!!! newsm09
Направо щях да припадна!Незнам как се сдържах да не я изкарам за ушите извън заведението!
По дяволите , да не е дошла да се храни!!! #Crazy

Според мен,няма нищо лошо  в това, че жената е поискала допълнително. По-грозна е твоята реакция.

Щом мислиш,че тя е права отговори си на въпроса:Ти би ли си поискала и защо?
Това е погребение, а не безплатен обяд.
Не ми харесва тонът ти  Crossing Arms

# 105
  • София
  • Мнения: 170
И на мен ми е много грозно това с "банкета" след гробищата.
На моя дядо след погребението баба беше организирала да подаде в едно заведение в селото, защото в къщата и няма място.
Естествено аз се включих в сервирането(селско заведение- предполагам знаете колко им е персонала) и представете си една баба си поиска допълнително боб!!! newsm09
Направо щях да припадна!Незнам как се сдържах да не я изкарам за ушите извън заведението!
По дяволите , да не е дошла да се храни!!! #Crazy
Според мен,няма нищо лошо  в това, че жената е поискала допълнително. По-грозна е твоята реакция.
Щом мислиш,че тя е права отговори си на въпроса:Ти би ли си поискала и защо?
Това е погребение, а не безплатен обяд.
Не ми харесва тонът ти  Crossing Arms

Аз не искам допълнително,но не мога да следя в такъв ден кой колко е ял, дали е мляскал и т.н.  И не меря хората според моя аршин. Като й е било вкусно, поискала си е още. Като не сте искали да храните хората, да не сте ги канили да се показвате в селското заведение. Можехте просто да подадете...
За мен напълно достатъчно е хляб, вода и житоо за един помен... Другото е показност.
Изключвам случаите, в които се правят любимите на починалия човек храни и се подава.
А за това, което прави дядо Хаджия  bouquet

# 106
  • Мнения: 191
И на мен ми е много грозно това с "банкета" след гробищата.
На моя дядо след погребението баба беше организирала да подаде в едно заведение в селото, защото в къщата и няма място.
Естествено аз се включих в сервирането(селско заведение- предполагам знаете колко им е персонала) и представете си една баба си поиска допълнително боб!!! newsm09
Направо щях да припадна!Незнам как се сдържах да не я изкарам за ушите извън заведението!
По дяволите , да не е дошла да се храни!!! #Crazy
Според мен,няма нищо лошо  в това, че жената е поискала допълнително. По-грозна е твоята реакция.
Щом мислиш,че тя е права отговори си на въпроса:Ти би ли си поискала и защо?
Това е погребение, а не безплатен обяд.
Не ми харесва тонът ти  Crossing Arms

Като й е било вкусно, поискала си е още. Като не сте искали да храните хората, да не сте ги канили да се показвате в селското заведение. Можехте просто да подадете...


Именно - ние не ги храним, а подаваме. Peace

# 107
  • Мнения: 1 650
Боже, не мога да повярвам в каква тема попаднах!

Общи условия

Активация на акаунт